Rövid távú autózás – csendes gyilkos a motornak?

Az autó kétségkívül kényelmes megoldás, ha gyorsan el szeretnénk jutni A-ból B-be – legyen szó a munkahelyünkről, bevásárlásról vagy a gyerek iskolába szállításáról. Azonban, ha a járművet naponta csak néhány kilométer erejéig használjuk, az hosszú távon komoly problémákat okozhat – különösen a modern belső égésű motorral szerelt autóknál.

A rövid távú autózás káros hatásai kapcsán itt olvashatók bővebb információk! Legyen szó munkába járásról, iskolai fuvarról vagy egy gyors bolt körüli bevásárlásról, hajlamosak vagyunk azonnal autóba ülni – akkor is, ha az úti cél valójában csak néhány utcányira van. Kényelmes, gyors, és a légkondis utastérben ülve még zenét is hallgathatunk. Az autónknak viszont ez a fajta használat a legnagyobb terhelést jelenti. A probléma gyökere abban rejlik, hogy a modern belső égésű motoroknak – legyenek benzinesek vagy dízelesek – időre van szükségük ahhoz, hogy elérjék az optimális üzemi hőmérsékletet. A motorolaj hidegen még sűrű, nehezebben kering, és így nem képes hatékonyan kenni a mozgó alkatrészeket, ami idővel fokozott kopást és akár komolyabb meghibásodásokat is okozhat. Emellett a hideg motorban és kipufogórendszerben lecsapódó kondenzvíz sem tud elpárologni rövid távon, így a kipufogó és más fém alkatrészek belülről kezdhetnek el korrodálódni. Ez különösen télen jelent problémát, amikor a felmelegedés még lassabban történik, így a pára még tartósabban bent marad a rendszerben.

A legjobb, amit az autónk érdekében tehetünk, hogy lehetőség szerint elkerüljük a gyakori, rövid távú használatot. Ha csak néhány kilométeres útról van szó, érdemes megfontolni más közlekedési lehetőségeket is. A tömegközlekedés például nemcsak olcsóbb, mint az egyre drágább üzemanyaggal való tankolás, de gyakran gyorsabb is: a villamos vagy a busz a kijelölt sávokban haladva könnyen kikerüli a reggeli és délutáni dugókat, míg az autóban ülve csak araszolhatunk, a piros lámpák és torlódások fogságában. Ha szép az idő, akár a séta is jó alternatíva lehet.